Deelnemersprofiel

De WdM-Academie richt zich op startende muziekdocenten, musicerende docenten en docerende musici in de eerste vijf jaar na de opleiding. Omdat het werkveld zo breed is, willen we de doelgroep voor de Academie niet te zeer beperken. Er is daarom geen specifieke focus qua werkveld of opleiding: onderwijs of community arts, HBO of MBO – het maakt geen verschil. Nog een groep die welkom is, is de muziek-actieve PABO-student met kennis en kunde op het gebied van muziek, die specifiek aan dit aspect invulling wil geven binnen het basisonderwijs.

Wij hanteren de term ‘muziekdocent’ voor een breed scala aan beroepen in het muziekeducatieve domein waaronder (maar niet uitsluitend) muziekleerkrachten, -leraren, community musicians, music facilitators, music leaders, musicerende docenten en docerende musici. Waar de grens ligt, wordt bepaald door de studieleiders die deelnemers aanbevelen en de commissie die selectie en groepssamenstelling in handen heeft.

De deelnemersgroep wordt zorgvuldig samengesteld want de groepssamenstelling is belangrijk. Zo mogelijk worden deelnemers uit het hele land geworven zodat het effect van de Academie landelijk is en deelnemers niet de enige zijn in hun regio met innovatieve ambities. Juist lokale en regionale netwerken zijn welkom om isolatie te voorkomen en het ‘Mad People Syndrome’ te voorkomen. (Bij het ‘mad people syndrome’ hangt innovatie aan één persoon met als gevolg dat als deze persoon vertrekt, de hele vernieuwing tot stilstand komt.)

Het gaat om 25 nieuwe deelnemers per jaar. Het eerste jaar dat deelnemers instromen is deelname aan de intensieve weekends verplicht. In de daaropvolgende jaren is deelname facultatief maar wordt het actief aangemoedigd. Op deze manier bouwen we aan een generatie van innovatieve muziekdocenten die elkaar (her)kennen, in en uit verschillende hoeken van het werkveld.

We zoeken dus de

  • Voorlopers, actievelingen, ‘mad people’, vragenstellers, ideeënmachines, generatieleiders, wegbereiders, vermenigvuldigers, luizen-in-de-pelsen, ambitieuzelingen, wereldverbeteraars, enz.
  • Starters in het muziekeducatieve werkveld: in de 1e vijf jaar na de opleiding (of vergelijkbare leeftijdsgroep)
  • Musicerende docenten en docerende musici – zolang de focus ligt op het educatieve vak
  • Uit alle hoeken van het land

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen rondom Wim de Monchy

* indicates required
Email Format